3PAK is de gratis bundel voor jongeren ter gelegenheid van de campagne Goed Verhaal (eerder was dit de Boekenweek van Jongeren). 3PAK kan je gratis ophalen bij boekhandels en bibliotheken of is verkrijgbaar via middelbare scholen.
De 3PAK auteurs van dit jaar zijn Buddy Tegenbosch, Dilan Yurdakul en Maartje Wortel.
De drie verhalen zijn allemaal geschreven vanuit de ik-vorm wat op een bepaalde manier het inlevingsvermogen kan vergroten. Het tijdsbestek waarin de verhalen zich afspelen zijn kort en daarom vind ik het des te knapper dat er complete verhalen zijn ontstaan. Korte momenten kunnen bepalend en/of belangrijk zijn voor hen op dat moment. De lezer hoeft dan niet een uitgesponnen verhaal voorgeschoteld te krijgen met achtergrondinformatie om iets te begrijpen. Dat laten deze drie 3PAK auteurs goed zien. Wat mij betreft is het dit jaar weer gelukt om een mix van genres, onderwerpen, personages, culturen en schrijfstijlen te presenteren.
Uithaler – Buddy Tegenbosch
Het is regelmatig in het nieuws (geweest) dat uithalers actief zijn in havens zoals Rotterdam en Antwerpen om drugs uit te halen. ‘Geronseld’, ‘slachtoffers drugscriminaliteit’ en ‘kwetsbare jeugd mist rolmodel’. Hoofdpersoon Melvin is een uithaler, maar heeft zichzelf ‘gewoon via Snap’ aangemeld om snel money te maken. Nu écht voor de laatste keer, want je moet er op tijd mee kappen.
Ik wil verder niet veel kwijt over dit verhaal. Het leest! Tegenbosch weet als een van de beste hoe hij aan kan sluiten met zijn verhalen bij jongeren en actualiteit. In 23 bladzijden zet Tegenbosch een compleet verhaal neer.
Gelukkig voor mij en andere lezers komt eind oktober een nieuw boek van Tegenbosch uit: Enkeltje Eindhoven Mo/Termeh. Het is onderdeel van de Best of XS serie van Best of YA Books. Ik kijk ernaar uit!
Wie in tussentijd al meer wil lezen kan kijken naar Match, Jimi Fender Johnson, Oog om oog, Pokerface, Mijn nacht met Vedder en Livestream.
Je bent een meisje – Dilan Yurdakul
Het verhaal van Yurdakul laat helder en goed zien wat belangrijk is binnen de Turkse cultuur voor vrouwen en verschillen met de Nederlandse cultuur. Daarin komt duidelijk naar voren hoe dit voor het Turkse vrouwelijke hoofdpersonage is. Zij voelt zich thuis mooi, is rustig en wil zijn zoals anne en anneanne (moeder en oma). Op school voelt ze zich door leeftijdsgenoten niet mooi, vraagt ze zich af of ze wel aantrekkelijk is en ontdekt ze wat ze wil, fijn vindt, hoever ze kan gaan. Zoals ze zelf zegt is ze ‘wild’.
Thuis krijgt ze mee dat ze niet te veel van zichzelf als meisje mag laten zien, dat is ayip. De vraag volgt of een naveltruitje dan passend is of mag. Wat is rein zijn, een echte vrouw zijn? Zij kan ervoor zorgen dat jongens verliefd op haar worden, maar dat mag thuis niet bestaan. Wat willen haar moeder en/of oma? Oma heeft meer verteld aan haar kleindochter over haar uithuwelijking, al wordt dit woord niet gebruikt.
Hoe moet ze zich later gedragen tegenover haar man? Lief en stil zijn of mag ze ook schreeuwen en met dingen gooien?
Wat wil ze zelf? Hoe ver moet of mag je gaan om leuk gevonden te worden? Wat als je ervaart dat je twee persoonlijkheden hebt door cultuurverschil en nergens echt jezelf kan zijn?
Het is niet makkelijk om het goed te doen en zoals anne en anneanne te worden. Soms wil ik heel hard schreeuwen dat ik er genoeg van heb, dat ik het allemaal zo goed mogelijk probeer, maar dat het nooit goed genoeg is en dat ik er genoeg van heb.
Meer lezen van deze auteur? Kijk dan naar Maskerziel.
Kiespijn – Maartje Wortel
Het laatste verhaal lezen we vanuit Dries, liggend in de tandartsstoel, omdat hij een kies doormidden gebeten heeft. Even trots, omdat hem iets is gelukt wat niet erg makkelijk is om te doen. In een klein moment uit zijn leven, dat tandartsbezoek, komen we veel te weten over Dries, zijn leven en zijn persoonlijkheid.
Dries is een denker en hij zal niet de enige jongere zijn die dat is.
Ik denk bij alles: is dit het juiste om te doen, te zeggen, te laten? Het is gekmakend dat je er nooit achter komt.
Zijn broer heeft bijvoorbeeld een ongeluk gehad en zijn moeder is daarna veranderd. De stilte van zijn moeder is dominant in huis, alsof het niet meer belangrijk is om bezig te zijn met de toekomst. Ondanks dat zijn broer er nog is en herstelt lijkt te zijn. Hoewel het voor hem ietwat zinloos voelde dat zijn moeder een spaarpot voor de toekomst vulde, mist hij het toch.
Net als in het vorige verhaal komt naar voren dat iemands jeugd bepalend kan zijn voor de mens hoe je op latere leeftijd, als ouder bijvoorbeeld, je leven vormgeeft en iets wel of niet doorgeeft aan je kinderen.
En maakt Dries zich zorgen, piekert hij, denkt hij na of filosofeert hij? Het is maar net hoe het benoemd wordt en of er wel of geen nadruk op wordt gelegd.
Meer lezen van Maartje Wortel? Kijk dan naar Er moet iets gebeuren, Dennie is een star of Camping.
Goed verhaal!
Buddy Tegenbosch, Dilan Yurdakul, Maartje Wortel, 3PAK – Goed verhaal!, CPNB, 2025, 60 blz., 9789465037219
