Bladeren door kunstprentenboeken is vaak een feest van herkenning. Ook in ‘Rembrandt en Lucia’ zie je als je enigszins bekend bent met het werk van Rembrandt zijn schilderijen of woonomgeving terug in de illustraties van Mylo Freeman.
Het meisje Lucia zit zelfs op de stoep van wat nu het Rembrandthuis is. Ze wil graag de meester zelf spreken. Een portret van haar vader die vaak lange tijd op zee is, is een grote wens. Als Rembrandts zoon Titus haar binnen laat kijkt ze haar ogen uit in de hal waar het enorm vol hangt met schilderijen. Aan Rembrandt zelf vertelt ze over haar vader: als hij hem zou kunnen schilderen dan kan ze hem toch zien als hij weg is. Lucia mag haar vader gaan halen en het portretteren kan beginnen. Het duurt erg lang. Ze krijgt uitleg over het maken van de verf in het atelier en een rondleiding van Titus door het huis. Het snel gemaakte schilderij valt tegen. Teleurgesteld rent Lucia naar de kade. Als ze weer teruggaat staat haar een mooie verrassing te wachten.
De verrassing verwijst naar ‘Portret van twee Afrikaanse mannen’ die waarschijnlijk in de 17e eeuw in de Afrikaanse buurt woonden. Op het titelblad staat Het puttertje van Fabritius afgebeeld dat in het Mauritshuis hangt en in het colofon staat de naam Mark Ponte genoemd die onderzoek heeft verricht naar de zwarte gemeenschap in deze eeuw. Als je het verhaal leest zie je dat Lucia bijna Marten en Oopjen omver loopt. Je ziet een overeenkomst met een schilderij van Jan Steen in het huis van Lucia en je waant je echt in Amsterdam door torens en een brug op de illustraties. De laatste twee werken kun je bewonderen in het Rijksmuseum. Het verhaal speelt zich vooral in het Rembrandthuis af wat direct te herkennen is aan de gevel en vooral aan de kamer vol verzamelde attributen uit diverse werelddelen. Wanneer je een bezoek aan dit museum brengt zie je overeenkomsten met het atelier uit dit boek en kijk dan vooral ook bij de drukpers.
De illustraties zijn in een kleurrijke lossere stijl uitgewerkt, dan weer gedetailleerder bij de hoofdpersonages, maar altijd herkenbaar. De details op de achtergrond zoals de honden, een hoepel en biertonnen met paard, vertellen iets over de tijd maar ook de muziekinstrumenten en de kleding in voor die tijd mogelijke kleuren.
De gegeven informatie achterin is interessant en duidelijk. De toegevoegde kaart uit 1647 spreekt tot de verbeelding waardoor je begrijpt hoe dit verhaal van fictie en non-fictie is ontstaan. Er woonden toen ook vele bevolkingsgroepen in Amsterdam, kijk alleen al naar de namen van de buurten. De diversiteit in de 17e eeuw. Lucia zou zomaar echt dichtbij Rembrandt hebben kunnen wonen. De uitleg over het verf maken en of zelf mengen kan een aanzet zijn tot een les handvaardigheid. Tevens is er een zoekopdracht d.m.v. te zoeken schilderijen achterin toegevoegd. Maar hoe kwam het dat Afrikaanse mensen zoals Lucia’s vader in het Nederlandse Amsterdam woonden en van daaruit naar zee gingen? Een verdiepende les (cultuur)geschiedenis en meer kun je ook aan ‘Rembrandt en Lucia’ koppelen.
Door dit mooie kunstprentenboek komt geschiedenis tot leven! Vanaf ong. 5 á 6 jaar, ook bovenbouw.
Mylo Freeman, Rembrandt en Lucia, Rubinstein, 2023, 32 blz., 9789047632979