5 december 2025

Zomerlezen jeugd dl. 1- Toen ik, Het lied van de merel, Ghost, Winti, Brand, Acht dagen rotzomer

Zomerlezen is ook tijd hebben voor ‘achterstallige’ boeken of juist vooruit lezen. Hoe je ook je best doet er blijven boeken ongelezen of half gelezen op de leesstapel liggen die steeds meer naar onder verdwijnen of zelfs in een hoekje en niet meer gezien worden totdat je in vakantietijd gaat opruimen.

Het ongelezen/half gelezen kan te maken hebben met de flinke hoeveelheid die in een jaar, een seizoen, wordt uitgegeven. Teveel? Voor je het weet wordt een volgend boek je aangereikt door de postbode en juist dat boek kan prioriteit hebben door actualiteit of datum m.b.t. feest of herdenking.

De zomerperiode voelt ook als tijd om vooruit te kunnen lezen: voorbereiden op wat er het najaar nieuw in de boekhandel op tafels wordt gepresenteerd. Het nalopen van de kalender wat er op stapel staat m.b.t. Kinderboekenweek, feestdagen, nominaties wordt hierin ook meegenomen.

Per zes een paar overzichtjes van wat is gelezen met een korte beschrijving/leesbeleving. Het lijkt een samenraapsel, soms is het dat boek dat direct in het zicht ligt, een exemplaar dat eerst terug moet naar de bibliotheek, soms kom je een ‘vergeten’ titel tegen tijdens een opruim-/uitzoekronde, soms wordt een stukje spontaan langer.

Wie weet zit er ook voor jou een leestip in deze Zomerlezen jeugd dl. 1.

Joke van Leeuwen, Toen ik – Querido

Serieuze, abstracte en dagelijkse onderwerpen in 15 hoofdstukjes, gebeurtenissen, over een gewone jongen die nogal wat (be)denkt: Ik denk zo drompselig.
Taal waardoor je regelmatig in de lach schiet. Zo treffend is de logica die aan het kinderbrein ontspruit weergegeven.
Eerlijk, bij een kinderboerderij dacht ik vroeger ook aan een boerderij gerund door en kinderen. Het iets leuks doen bij vader, de opdracht iets gewoons te gaan doen wat uitmondt in herkenbare ‘fratsen’, kiezen, iets leuks doen en het koffertje naar vader, de klokinhoud onderzoeken of de briefjes en de postduif met daarbij het ontnuchterende dat postduiven kunnen maar naar één adres vliegen – het is allemaal even doordacht met verschillende emotie.
Een Van Leeuwen komt altijd het begrip tijd in terug: Je zag de dag en de nacht en je vader die kaal werd.

Het associërende verhaal bij Toen ik de bus miste dat ontstaat door uitstelgedrag of getreuzel is er één die een berg fantasie bevat en je als schrijfopdracht kunt oppakken. Het spelen met woorden, synoniemen, woordbetekenissen komt ook veelvuldig voor. Toen ik een woord niet wist zit er vol mee: Mijn moeder is afgevallen en ik ben aangekomen. Maar ik ben niet weggeweest.

De tekeningen in bekende stijl van Joke van Leeuwen, je houdt ervan of niet, geven soms een extra uitleg in woord, maar altijd in beeld. Droge humor. Je ziet voor je hoe vingers elkaar in de weg zitten, als Deef de ontdekkingsreiziger op ontdekking gaat dichtbij ‘in en om het huis’.

Begin in ‘Toen ik’ en geef het door. Maar Deef zegt op het eind: Ik moet niks. Alles wat ik moest heb ik al gedaan. Misschien is juist dit stukje een nieuw begin, maar Deef zegt ook: En een kip begint in een ei. Gelaagd, vol fantasie, humoristisch, filosofisch, serieus, relativerend. Heerlijk boek. Komt een vervolg tweede helft zomer 2025. Terecht bekroond met Zilveren Griffel in 2018.


Maria van Lieshout, Het lied van de merel – Nijgh & Van Ditmar

Deze graphic novel werd door de nominatie voor de Thea Beckmanprijs 2025 uit de bibliotheek geleend en nu gelezen.
De tekst op de voorkant geeft direct een link met een eerdere genomineerde winnaar Jonge Thea Beckman Noem geen namen van Astrid Sy in 2023 en werd voor dezelfde leeftijdscategorie (12+) genomineerd. Er staan maar liefste drie besprekingen en twee interviews over deze titel op Lezersgoud. Zie voor de linken onderaan deze bespreking Noem geen namen (en ook de Kleine Cervantes 2023). Inmiddels naast deze korte gedachtengang staan er twee uitgebreidere doordachte besprekingen op Lezersgoud.
Waar de ene een verhaal is met verschillende perspectieven vanuit de mens, is de ander een overkoepelende lijn vanuit de vogel, naast twee perspectieven – vanuit verleden en heden.

De Lezersgoudlezers met meer kennis en leeservaring van graphic novels zeiden direct dat deze erg goed is. Na lezen beaam ik dit, het vertellen van het verhaal n.a.v. de etsen is voor mij al mooi, het geeft een extra t.a.v. bouwkunst. De inzet van de merel begrijp ik echter wat betreft samenhang en verbeelding m.b.t. doelgroep en daarbij is het ook een zich onderscheiden in vertelling. Dit boek kan zondermeer in zowel onderbouw als bovenbouw van het VO worden opgenomen. De vele informatie achterin is aan te raden in delen tot je te nemen. Het is enorm veel, zeker van toegevoegde waarde, maar neigt m.b.t. verdieping en de gebruikelijke eerder aangeboden lesstof naar 14/15+.
Voor een link naar het item met alle (sterke) nominaties: De Archeon Thea Beckmanprijs 2025. De link naar de besprekingen van deze graphic novel: Het lied van de merel van Mireille en Het lied van de merel van Irene.

Jason Reynolds, Ghost – Condor
vertaling Maria Postema

Deze ‘gele’ is ooit in huis geweest, maar toen niet door mij gelezen. Door de Zilveren Griffel 2025 voor Patina werden beide boeken uit de bibliotheek gehaald.
De ondertitel ‘rent of vlucht hij voor zijn leven‘ geeft al enige richting waarover het verhaal kan gaan.
Ghost sluit je in je hart ondanks alles wat hij uithaalt. Want weet je, is mijn antwoord dan, achter ieder ‘opdondertje’ zit een verhaal. En dat doet het.
Castle Cranshaw zo Ghost werkelijk heet, zegt niet voor niets die avond heb ik leren rennen.

Ghost komt na een aanvaring op de atletiekbaan terecht. Uit frustratie rent hij de snelste eruit op de 100 m. Op gewone schoenen en in gewoon kloffie. Na wat vijven en zessen wordt hij opgenomen in een team waarvan Patina onderdeel is.

Ik kon ze toevoegen aan het lijstje van mijn moeder, meneer Charles, en, eh, Coach. En het voelde goed om me onderdeel van het team te voelen. Alsof ik er echt was – echt, écht was – als mezelf, maar met minder geschreeuw vanbinnen.

Er is een trainer die hen zíet, een trainer die hen een team maakt en iemand die zich persoonlijk voor Ghost inzet. Ghost moet aan één voorwaarde voldoen: Als hij het één keer verknalt op school vliegt hij uit het team. Helaas heeft Ghost talent voor zowel hardlopen als onrust. En maar zonnebloempitten eten.

Ik hoopte dat het je zou laten zien dat je niet weg kunt rennen voor wie je bent, maar dat je wel kunt rennen naar wie je wilt zijn.

Een verhaal dat leest als een trein, mede door de altijd soepele vertaling van Maria Postema. Een paar puntjes vielen op tijdens het lezen in Reynolds verhaal, eerst Patina lezen of hierop terug wordt gekomen.
Ghost is een rauw, eerlijk, grappig, triest en ook hoopvol echte-leven-verhaal waarin gedrag, omgaan met emoties, vriendschap, talenten benutten en vooral kansen krijgen en bieden een onderwerp zijn. Achterelkaar uitgelezen, uitzien naar Patina.


Henna Goudzand Nahar, Marian Markelo, Winti – LM Publishers
ill. Rossel Chaslie, Renate Siepel


Een interessant informatief boek, geen groot formaat, wel veel inhoud.
Over het Winti-geloof van Afro-Surinamers. Hoe de naam Winti tot stand kwam, maar ook de benaming Afro-Surinamers. Over rituelen, gewoonten, tradities, naamgeving, oorsprong en zoveel meer. Zelfs de uitspraak van Surinaamse woorden kom je tegen.

Fu sabi pe yu e go, yu musu sabi pe yu komopo
Om te weten waar je naartoe gaat, moet je weten waar je vandaan komt, moet je dus je geschiedenis kennen.

Vooral het geschiedenisgedeelte is zeer interessant om te lezen. Het verhalende gedeelte over de tweeling Brian Kofi en Hedy Afi wordt onderbroken door meerkeuze vragen waarbij de antwoorden omgekeerd gelezen kunnen worden. Voor kinderen interessant en laten oplettend lezen.

Het boek is rijk geïllustreerd in passende kleuren van uitbundig tot stemmig of sfeervol waarin verschillende tekeningen een extra stukje uitleg is verwerkt. Een woordenlijst is toegevoegd als ook een toevoegend nawoord.
Door Jaguarman van Raoul de Jong uit de bibliotheek gehaald en vanzelfsprekend daarna toegevoegd aan Dossier slavernij & kolonisatie – mag niet ontbreken als je dit thema in een klas behandelt. Aantal aspecten kunnen worden herkend uit bijv. Suikerland.


Anke Kranendonk, Brand – Querido

In de bieb staat deze bij C dus vanaf 12 jaar, ik zou zeggen D, vanaf 15 jaar. Hoofdpersoon is 18 jaar, vrienden wat jonger, drank/sex/blowen komt regelmatig terug, de beginscène is een gedurfde best expliciete binnenkomer. Leest vlot, wat losse eindjes/voelt als makkelijk op het eind. Voor ong. 12 jaar zijn de laatste jaren best veel andere boeken m.b.t. rouw verschenen en aan te raden.

Achterkanttekst:
Roman schrikt wanneer hij hoort dat er in de buurt van de school een gebouw in brand staat. Meteen komen de herinneringen van vier jaar geleden terug, toen zijn zusje omkwam in een brand. Thuis wordt over dit drama weinig gesproken. Iedereen rouwt op zijn eigen manier en in zijn eentje. Zelfs nu, wanneer haar verjaardag er staat aan te komen. De onverwachte vriendschap met een jonge brandweerman helpt Roman het stilzwijgen te doorbreken. Hij vindt eindelijk woorden voor hoe schuldig hij zich voelt over de dood van zijn zusje.

De toegankelijke schrijfstijl zal jongeren zeker aanspreken. Korte hoofdstukken, opgebouwde spanningsboog, soms wat populaire toevoegingen of bepaalde delen die mogelijk wat meer uitwerking mogen hebben, maar kan daardoor vaart eruit halen of boek te dik worden voor doelgroep. Of je zomaar kan aansluiten bij een oefening/examen van de jeugdbrandweer is iets om na te vragen mocht je dat willen, wel ga je niet zomaar aan de slag bij AH en ontslag loopt ook vaak anders.
Kranendonk zal vast jongeren van rond de 15 jaar met Brand aan het lezen krijgen.

Brand is opgenomen in de Lestips van de Jonge Jury 2026.

Janna de Lathouder, Acht dagen rotzomer – Lemniscaat

Een stapel bibliotheekboeken in één keer binnenkrijgen, is in een paar beginnen om te kijken wat het is en dan ineens die ene achterelkaar uitlezen. Zo eentje is ‘Acht dagen rotzomer‘ van Janna de Lathouder. Eerder las ik prentenboeken met tekst van haar hand. Een mooie is bijv. Alles wat was waarvan een bespreking staat op Lezersgoud en is ook op genomen in het overzicht ‘Wie gemist wordt is nooit ver weg‘. Nu is er dit jeugdboek uitgegeven bij uitgeverij Lemniscaat.

Acht dagen rotzomer is gewoonweg een heerlijk jeugdboek, vlot geschreven, humor, fijne bladspiegel, goede hoofdstuklengte en zie de vooruitblikkende hoofdstukvignetten in kleur. Allemaal ingrediënten om er een (vakantie)dag in te verdwijnen.

Naast dat het lekker wegleest, is het ook gelaagd, maar niet te. Eerlijk is eerlijk ik had niet direct gezien dat er op het omslag het walvisbeeldje van de bijzondere oude tante stond en w.s. erachter ‘boeky’ waarin geschreven moet worden van en voor Elena’s vriendin Jenny. Twee objecten die terugkomen in de verhaallijnen waarvan de walvis de leukste is, op momenten ook de spannendste. Wat die walvis in het verhaal doet is om zelf te ontdekken.

Al snel na de verhuizing merk je op dat het met deze vriendschap toch niet zo bijster goed zit. Elena vergeet te schrijven, Jenny heeft geen tijd. Als ze belt is ze er niet of Jenny deelt alleen mede wat Elena moet doen of wat haarzelf bezig houdt. Beeldjes spelen een rol. Er lijkt hier een situatie van ongelijkwaardigheid te zijn, misbruik maken van zelfs. Terugblikken vertellen.

Elena had totaal geen zin om in de zomervakantie te gaan verhuizen, net voor groep 8 ook nog. Haar ouders hebben echter hun zinnen gezet op het beginnen van een fietsenwinkel in dit dorp waar ook een tante Nannie woont. Iets met fietsen heeft haar vader eerder gedaan, zijn huidige baan is opgezegd en je proeft al dat hier iets niet soepel is verlopen. Intussen vinden haar ouders alles ‘spatleuk en spatspannend’ en zijn enorm druk met overleggen en klussen. En zij heeft alles maar te accepteren.
Elena moet die week overdag bij deze tante verblijven, maar wie past nu op wie?

De tante blijkt er eentje van het kwieke inventieve soort te zijn en heeft een bijzondere relatie met de buurman. Er is wat venijn, er sprake van een ladder, een metaaldetector en zitten in een kippenhok, daarnaast lijkt er iets met vandalisme te zijn en door de heerlijke dialogen zit je wanneer Nannie ten tonele verschijnt vol in het verhaal. Het vooroordeel wat Nannie en Elena over elkaar hadden slaat om in er willen zijn voor elkaar waarbij leeftijd niet uitmaakt. Intussen heeft Elena ook kennis gemaakt met de buurjongen waarmee ze in dezelfde groep komt op school. Een fijne zijlijn in het verhaal. En die namen. O ja, er is ook nog Mormel.

Over echte vriendschap, voor jezelf opkomen/pesten en belangeloos iets doen voor de ander. Echt jeugdboek met humor, emoties, herkenbaarheid en avontuur. In iedere schoolbibliotheek neerzetten. Zeer benieuwd naar meer werk. Vanaf ong. 9 jaar.



Joke van Leeuwen, Toen ik, Querido, 2017, 104 blz., 9789045121024
Maria van Lieshout, Het lied van de merel, Nijgh & Van Ditmar, 2024, 256 blz., 9789038812304
Jason Reynolds, Ghost, vertaler Maria Postema, Condor, 2016, 192 blz., 9781481450157
Henna Goudzand Nahar, Marian Markelo, Winti, illustrator Rossel Chaslie, Renate Siepel, LM Publishers, 2024, 128 blz., 9789460229589
Anke Kranendonk, Brand, Querido, 2024, 200 blz., 9789045130262
Janna de Lathouder, Acht dagen rotzomer, illustrator Eef Verburg, Lemnisaat, 2025, 190 blz., 9789047717690


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *