5 december 2025

De rozenkamer – Karin Quint

Het was een conflict tussen standen geweest, tussen bazen en arbeiders, tussen rijken en armen.

Roosje is als dienstmeid in Villa Zeldenrust van de familie De Wit komen te werken, omdat haar familie door tegenslagen niet meer in weelde kan leven. Ze hebben hun levensstijl flink aangepast en Roosje werkt o.a. om de ziektekosten van haar vader te kunnen betalen. Ze moet wennen aan het harde werken en vooral aan hoe ze nu behandeld wordt en hoe mensen haar nu zien. Het antwoord is: niet, je bent onzichtbaar.

Ze maakt kennis met meneer Theodoor, de zoon des huizes, op een moment waarop dat niet de bedoeling was: op haar eerste werkdag steekt ze de haard aan op een verkeerde slaapkamer. Werken in dit huis is een uitdaging. Niet alleen door haar ‘gezellige’ baas, verre van dat zelfs, maar ook door mysterieuze voorvallen in het huis. Het klikt tussen Roosje en Theodoor en voor de lezer niet onverwacht klikt dat wel erg goed. Vrij onhandig gezien Roosje een verloofde in het buitenland heeft.

Theodoor is net als zijn broer Frederik eigenaar van een fabriek en de vijandigheid van Frederik naar Theodoor is groot. Daarnaast zijn veel van hun arbeiders niet tevreden over de arbeidsomstandigheden en dreigen ze met stakingen. Het is een originele verhaallijn waarin Roosje in opdracht van Theodoor in gesprek gaat met arbeiders van verschillende fabrieken om erachter te komen hoe ze hun werk ervaren. Theodoor lijkt de enige fabrikant te zijn met een menselijke kant door te willen luisteren naar arbeiders en arbeidsomstandigheden te willen verbeteren zonder zelf verlies te draaien.
De adviezen van Roosje neemt Theodoor ter harte. Dat bevalt hem zo goed dat hij ook graag advies ontvangt over zijn villa in aanbouw met een koetshuis, een theekoepel en een ijskelder.

De rozenkamer krijgt meer diepgang doordat thema’s zoals arm en rijk, gezien worden, omgaan met elkaar en menselijkheid een mooie plek krijgen. Theodoor en Roosje praten met elkaar over goede werkomstandigheden binnen fabrieken en huishoudens, al was het niet gebruikelijk in 1876 om het hierover te hebben met iemand van een andere stand. Roosje voert zelfs een gesprek met Greetje, nu collega, hoe zij het ervaarde om te werken voor Roosje. Zonder personeel zouden rijken niet kunnen leven zoals ze willen. De verhaallijn over het mysterieuze huis brengt nog een afwisselend vleugje mysterie.

Karin Quint heeft een consistente vlotte fijne schrijfstijl gedurende de serie. Ongetwijfeld is het niet zo vlot geschreven als dat ik het las door al de gedane research. Dat uit zich wel in een wereld waar je, nu voor de vierde keer, je in een andere tijd waant. Dat ervaar ik lang niet bij ieder (historisch) boek en in dit geval komt dus goed naar voren dat Quint research heeft gedaan én goed heeft verwerkt.
Pluspunten aan de Rosaville serie is dat het niet alleen draait om de liefde binnen een bepaalde historische setting, maar dat je echt iets meekrijgt van de betreffende tijdsperiode.

Op het einde komt alles op een mooie afsluitende manier bij elkaar. Niet alleen de verhaallijn/personages uit dit vierde deel, ook vanwege de intrede (of terugkomst) van eerdere personages uit andere jaren. Het mooie vind ik ook het ontstaan van het landgoed, de rozenkamer en een paar specifieke details. Wat mij betreft is daarmee de cirkel rond.
Wat ook rond is, is de vormgeving aan de binnen- en buitenkant, met name natuurlijk de ruggen van de vier boeken. Erg mooi en passend geïllustreerd door Valesca van Waveren.

Een waardig einde van een hele fijne, goede, historische feelgoodserie. De deuren van de Rozenkamer zijn voor mij nu gesloten, maar wie weet openen ze wel bij jou? Het klopt dat dit boek het einde van een serie is, maar het klopt ook dat dit boek het begin van de serie kan zijn. Het is dus mogelijk om, naast volgorde van verschijningsdatum, op chronologie van historische tijdsperiode te lezen: De rozenkamer, De theekoepel, De ijskelder en Het koetshuis.
Omgekeerde chronologische volgorde is ook mogelijk: Het koetshuis, De ijskelder, De theekoepel en De rozenkamer.

Karin Quint, De rozenkamer, Landgoed Rosaville 4, Luitingh-Sijthoff, 2025, 365 blz., 9789021054728

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *