9 maart 2024

Geschiedenisserie ‘Duik in de tijd van’

Tien verhalen over hoe kinderen in andere tijden leefden. Voor ieder tijdvak is een verhaal geschreven en geïllustreerd door verschillende schrijvers en illustratoren.

Ieder deel kent eenzelfde opbouw. Voorafgaand het verhaal wordt informatie gegeven over de beschreven periode van de tijdlijn. Na het verhaal worden tips voor een boekbespreking gegeven en staat er enige informatie over de auteur en illustrator. Achterop staat een tijdlijn waardoor je goed kunt afleiden in welke tijd een verhaal te plaatsen.

De serie door uitgeverij Zwijsen uitgegeven is passend bij te behandelen onderwerpen op basisscholen/brugklas en als bijv. inleiding te gebruiken op een les of als uitgangspunt voor verdieping op een periode. Vanzelfsprekend ook interessant en leuk om thuis te lezen.

Spannend en leerzaam waar je ook als volwassene wat van opsteekt! De makers hebben zich verdiept, onderzoek verricht en een tijdloze interessante en ook leuke serie neergezet voor lezers vanaf ongeveer 9 jaar. Laat het avi-niveau achterop niet leidend zijn om een deel wel of niet op te pakken.

In een aantal delen kom je extra tips tegen zoals bijv. in ‘Ik wil het weten!’ dat over een Moluks meisje in 1958 gaat en in één van de barakken in kamp Vught/woonoord Lunetten woont. Annemarie Bon heeft hierbij een mooi passend filmpje gemaakt waar ze je meeneemt naar deze omgeving en dat op YouTube te bekijken is, titel: Ik wil het weten! Link: https://www.youtube.com/watch?v=-lwI6CIWFXM Ook is er op YouTube een bladerfilmpje van Historiek te bekijken over dit verhaal.

Een ander deel, ‘Het verwoeste eiland’ geschreven door Marco Kunst, gaat over een veelal onbekender deel uit de Tweede Wereldoorlog: de inundatie van Walcheren in Zeeland als opmaat naar de Slag om de Schelde. Teun de hoofdpersoon vraagt zich dingen af en zegt: Oorlog is onbegrijpelijk. Blijvend actueel.

Zo is er over ieder boek iets te vertellen. Hoe kinderen leefden, wat ze aten of ze naar school gingen, keuzes hadden (En toch wil ik tekenen!) en wat er in hun jeugd gebeurde waarvan in de huidige tijd de immateriële overblijfselen zichtbaar zijn, bijv. de Wet op de kinderarbeid. Elk deel heeft een eigen bespreking op Lezersgoud.

. Elisa van Spronsen, Achter de jagers aan! (Sol en Moen 10.000 jaar geleden) – ill. Hélène Jorna
. Floortje Zwigtman, Een dief in het badhuis (Tiro, een jongen in de Romeinse tijd) – ill. Andrea Kruis
. Monique van der Zanden, De droom van Pepijn (jongen rond 800) – ill. Helen van Vliet
. Suzanne Wouda, Een echte held (Splinter en Friede in 1068) – ill. Hugo van Look
. Henk Hardeman, Geheim op zee (Zeger, een scheepsjongen in 1595) – ill. Mariëlle van Beek
. Anneke Scholtens, En toch wil ik tekenen! (Judith in 1619) – ill. Saskia Halfmouw
. Bies van Ede, De vliegende jongen (Sybren in 1795) – ill. Els van Egeraat
. Ruben Prins, Laat me gaan! (Pier en zijn familie in 1900) – ill. Juliette de Wit
. Marco Kunst, Het verwoeste eiland (Teun en Saar in de Tweede Wereldoorlog) – ill. Emma Ringelding
. Annemarie Bon, Ik wil het weten! (Moluks meisje in 1958) – ill. Marja Meijer

  • tijdvak 1: Prehistorie – jagers en boeren (-3000 v.Chr.)
  • tijdvak 2: Oudheid – tijd van Grieken en Romeinen (3000 v.Chr. – 500 na Chr.)
  • tijdvak 3: vroege Middeleeuwen – tijd van monniken en ridders (500-1000)
  • tijdvak 4: hoge en late Middeleeuwen – tijd van steden en staten (1000-1500)
  • tijdvak 5: Renaissancetijd/16e eeuw – tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600)
  • tijdvak 6: Gouden Eeuw/17e eeuw – tijd van regenten en vorsten (1600-1700)
  • tijdvak 7: eeuw van de Verlichting/18e eeuw – tijd van pruiken en revoluties (1700-1800)
  • tijdvak 8: industrialisatietijd/19e eeuw – tijd van burgers en stoommachines (1800-1900)
  • tijdvak 9: eerste helft 20e eeuw – tijd van de wereldoorlogen (1900-1950)
  • tijdvak 10: tweede helft 20e eeuw – tijd van televisie en computer (vanaf 1950)

Duik in de tijd van, Zwijsen, 2020, 2021, 80 blz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *